Strona internetowa ma wielorakie zadania. W zależności od przyczyny jej założenia, może pełnić różne zadania. Zawsze jednak będzie posiadać informacje cenne dla osób, które z niej korzystają. Gdy osób tych jest mało, to właściwie prowadzenie strony nie ma większego sensu. Trzeba więc dbać o pozyskiwanie jak największej liczby odwiedzających. Ruch na stronie możemy generować organicznie lub płatnie. Który sposób jest lepszy?
Ruch organiczny
Użytkownicy Sieci korzystają z wyszukiwarek internetowych w celu znalezienia strony z określonymi słowami kluczowymi. Algorytmy wyszukiwarek ustawiają listę linków do stron z tymi samymi słowami w określonej kolejności. Lista ta, zwana często pozycjonowaniem ma ogromny wpływ na liczbę odwiedzin na stronie. I właśnie wszystkie kliknięcia w link umieszczony w wyszukiwarce są liczone jako „ruch organiczny”. Działania, które mają zapewnić jak najlepszy ruch organiczny są długofalowe i wymagają systematycznych kroków. Głównie chodzi tu o publikowanie wartościowych treści, oraz inne działania w obrębie danej strony. Ruch organiczny na pierwszy rzut oka wydaje się bezpłatny. Jednak tak nie jest, gdyż wymaga wielu długotrwałych działań w obrębie i poza stroną.
Ruch płatny
W tym wypadku sprawa jest dużo prostsza. Płacimy za reklamę w wynikach wyszukiwania, najczęściej w systemie Google Ads (dawniej adwords), określając konkretne słowa kluczowe. Nasza strona wyświetla się następnie w grupie tzw. linków sponsorowanych, które można znaleźć na samej górze wyników wyszukiwania. Z jednej strony jest to ogromny plus takiego rozwiązania i często przynosi wymierne efekty w postaci liczby kliknięć. Z drugiej badania wskazują, że Internauci znacznie częściej wybierają linki organiczne, omijając te płatne. Największą zaletą ruchu płatnego jest jego szybkie działanie i niezależność, od jakości strony.
Co wybrać?
Niestety odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy od wielu czynników, m.in. branży, rodzaju produktu czy pozycji firmy na rynku. Można jednak stwierdzić, że ruch płatny bardziej pasuje dla początkujących firm, którym zależy na szybszych efektach promocji. Jeśli dana marka, ma już stabilniejszą pozycję, wtedy lepiej zastosować długofalowy ruch organiczny.